600 kronor - I startavgift.

Satt häromdagen och spelade Fallout 3, när jag plötsligt upptäckte att jag nått den högsta uppnåbara leveln. Level 20. Level 20? Det är ju för fasen ingenting, man har precis blivit lite varm i kläderna när spelet plötsligt slutar dela ut cred för det man gör. I Oblivion var det ju bara att köra på. Så då blev jag lite purken. Googlade på saken.

Klart som fan man blev förbannad! Hur ska jag nu kunna låsa upp Very-Hard-dörrarna, när jag förvägras de sista tio färdighetspoängen jag behöver för att kunna låsa upp dem? Det fanns ju ingen möjlighet.

Så jag googlade som sagt. Fick aha-upplevelse i och med expansionen Broken Steel som finns på Live. För den som vill få ut allt av sitt redan dyrt påkostade spel måste investera ytterligare runt en hundring, då höjs nämligen maxtaket till level 30, samt att möjligheten ges att fortsätta spela efter att ha klarat spelets main quest.

Fallout 3 är smart, och äckligt snålt konstruerat på det viset. Det finns ingen möjlighet att bli bäst på alla kunskaper på 20 nivåer genom att levla. Men för den som betalar strösslar man på 10 nivåer till, vilket inte heller det egentligen räcker. Med den här logiken har den sanne Fallout 3-entusiasten i framtiden förmodligen betalat ett ohyggligt överpris bara för att få tillträde till platser som fanns i spelet från början! Tillåt mig att knorra....

Jag är inte emot expansioner och mikrotransaktioner. Men i Fallout 3 känns det nästan påtvingat att köpa dem, och girigheten är inte svår att genomskåda. Hade Fallout 3 kostat 200 :- och burit undertiteln "Start kit" så okej. Men Fallout 3 är ett fullprisspel....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0