PlayStation 3 vs Xbox 360

Står du i valet mellan en PlayStation 3 och en Xbox 360, de två mest likartade konsollerna just nu på marknaden, och känner dig osäker på vilken du skall köpa? Spakmeistern står i beredskap att berätta om sina åsikter om de båda.

Spelare har sedan urminnes tider tvingats välja konsol efter kvalitet och spelutbud, många blev under 80- och 90-talet antingen Mario-fans (Nintendo) eller Sonic-fans (Sega). Desto färre var de lyckligt lottade som lyckades tjata till sig både en SNES och en Mega Drive av sina föräldrar,  och som därigenom kunde njuta av båda karaktärernas spelserier.

Det blev heller inte helt mycket lättare när Sony och Microsoft äntrade marknaden med varsin konsoll och med exklusiva speltitlar (Halo, Xbox, Crash Bandicoot, PlayStation). Samtidigt hade de tidigare två största redan etablerade företagen Nintendo och Sega sina egna tidigare nämnda maskotar att skylta med, även om Sega tyvärr upphörde med hårdvarutillverkningen efter sin Dreamcast.

För att kunna spela samtliga stora formatexklusiva titlar värda att spelas i början på 2000-talet krävdes alltså fyra olika konsoller, fyra olika handkontroller, fyra olika datalagringstillbehör för att kunna spara i spelen.
Ingen billig historia, speciellt inte med tanke på att spelen då hade samma prislapp som nu, runt 500-600 kronor styck.

Många oinvigda i min närhet kliade sig i huvudet i förundran, eller skakade bara på huvudet. För dem räckte det ju faktiskt som alla vet, med en enda DVD-spelare för att kunna se både Dreamworks och Universals filmer. 

Situationen för konsumenterna idag är i princip densamma, alla aktörer vill sätta sin egen standard på konsolformaten och diktera prestandan för hårdvaran.

Nintendo gör med Wii något mer vågat och annorlunda, och har lockat till sig fler så kallade casualspelare än någonsin tidigare, men den är saknar samtidigt möjlighet att spela upp film, stöder inte HD-upplösning och rent grafiskt är den ungefär som förra generationens GameCube. Den är mindre intressant för någon som mig och därför lämnar jag den åt någon annan att blogga om.

Men mer lika är PS3 och Xbox360, med liknande prestanda och väldigt många multiformatsspel. I grund och botten är jag väldigt kinkig vad gäller det tekniska, är allergisk mot dålig skärmuppdatering och aliasing- och clipping-problem. Dessa problem är egentligen inte så vanliga numera, men PlayStation 3 är de facto den kraftfullare av de två.
 
Jag har alltid fått intrycket av att Sony gjort bra grejer, och jag har aldrig haft problem med deras tidigare konsoller. Så när min Xbox 360 gick sönder för andra gången, och budfirman UPS sjabblade runt med fraktsedlarna jag behövde ha för att skicka den på reparation, tvekade jag inte. 

Jag sålde den, och införskaffade en PlayStation 3 istället. Med Bluray-stöd och två generationers bakåtkompabilitet var det ett givet val för mig som tidigare spelat mycket PS1 och PS2 och nu slapp ha flera generationers konsoller framme för att spela äldre spel. 

Men sedan hände något. Eller rättare sagt, det hände inte något. Utbudet av formatexklusiva spel till PS3 är fortfarande ganska lätträknade, och alla är de inte särskilt bra heller. Jag gillar inte riktigt konceptet i PlayStation Network, utan känner mig mer hemma och orienterar mig bekvämare i Xbox Live. Jag saknade möjligheten att prata med varenda kotte jag möter i ett spel, och lägga upp taktik. Alla Xbox-spelare får ett headset i startpaketet, men inte PlayStation-spelare när jag köpte min i alla fall. De blir istället hänvisade att skaffa headset på annat håll, och under min tid online var de inte många som gjort det.

Upplevelsen i att spela Playstation 3 online kändes betydligt mindre personlig, i stora drag.  

Dessutom gjorde Microsoft ansträngningar för att komma till rätta med de frustrerande hårdvaruproblemen, den ökända Red Ring Of Death bland annat. Jag har pratat med Xbox-spelare som skickat sin konsoll på reparation flera gånger inom loppet av ett par år, innan de senare modellerna började tillverkas.

Man började sälja konsollpaket med HDMI-stöd och större hårddiskar för att matcha konkurrensen från PS3, och till min stora glädje finns nu möjligheten att installera spelen och köra dem från hårddisken istället för direkt från skivan. Man kan nu höra vad man tänker när man spelar Xbox 360, och det kunde man definitivt inte för två år sedan. 

Xbox 360's DVD-läsare förde ett herrans liv alltså, och PS3'an är tvärtom väldigt tystlåten. Men nu är de alltså jämnare under speltid. Ur min synvinkel är 360 den rätta för den som vill spela flest och bäst moderna spel. Microsoft hade trots allt ett försprång på ett par år, och vad spelutbudet beträffar, är förhållandet mellan Sony och Microsoft nästan det omvända mot förra generationen, där PS2 utklassade Xbox. Tack vare försprånget på marknaden.

Hårdvaruproblemen vet jag inte om det är ett bra argument att inte köpa en 360 längre, det får tiden utvisa. Men min nya är betydligt svalare under gång än min gamla var, och vad jag vet är det värmegenereringen i kombination med taskig kylning som orsakade de flesta problem på de äldre boxarna.  

Fördelarna jag ser hos PS3 har väldigt lite med moderna spel att göra. Den är väldigt komponentvänlig för den som vill sätta in en större hårddisk, använda mus och tangentbord, trådlöst headset eller spela upp musik och film, då den klarar dina flesta musikfiler, samt både DVD och Bluray. Men ett format som ännu inte är fullt utbrett på hyrfilmsmarknaden och där filmerna kostar uppemot 300 :- styck lockar inte mig i dagsläget. 

Med facit i hand hade jag köpt en 360 idag, och väntat med PS3. Det kommer en del spännande titlar såsom Final Fantasy, men jag är inget Metal Gear Solid-fan. Istället är det just nu mest PS1-klassiker och flickvännens Ipod som spelas i den, men den bakåtkompatibla versionen av konsollen är lite svårare att få tag på idag. 

Visst har PS3 blivit billigare än de hutlösa 6000 kronor jag betalade när det begav sig, men det har även 360'n blivit.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att den som vill spela och ha roligare online köper en 360. De som prioriterar högkvalitativ filmvisning och ser spelandet  som sekundärt bör kanske hellre investera i en PS3. 

För att sammanfatta sammanfattningen - Xbox 360 ftw! :)


   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0