Live drum 'n bass.

För tio år sedan var jag förlorad i musikgenren drum 'n bass, främst då den så kallade "liquid"-stilen av genren. Internet var inte så väletablerat, men musikfilerna jag och många andra skapade med hjälp av FastTracker tog inte så mycket plats och gick fort att föra över. Jag började lyssna in mig på artister som framför allt Ltj Bukem, men även Goldie, Grooverider, Dom & Roland, Dieselboy och många fler. Förutom då alla skickligt gjorda produktioner av trackare med sequencer-program.

Gjorde själv ett par vad jag ansåg då vara hyfsade låtar, och lade faktiskt ned lite tid och energi på dem även om jag inte samplade själv utan lånade alla instrument. På senare år, när jag så småningom började sjunga och lära mig grundläggande gitarrspel började intresset för genren drum 'n bass tyvärr falna.

Men det hindrar mig inte från att förundras och djupt imponeras av schweizaren Jojo Mayer, som med sitt band Nerve framför just drum 'n bass. Det vore inte så iögonfallande om det vore en DJ vid en mixer, men Jojo Mayer sköter slagverken själv. Live, på till stor del akustiska trummor.

Med sällan skådad skicklighet framför han låtar som kunde varit skapt ur en sequencer. Som en livs levande trummaskin.

Nerve's låt Far (videon nedan) är för övrigt en av de skönaste d'n'b-låtar jag hört, även bland elektroniska låtar. Den finns faktiskt även på Spotify i högre kvalitet. 

Att göra en musikgenre, som tidigare främst varit förbehållen syntar och samplers, till något såhär genuint och äkta är inget annat än briljant. Mitt intresse har vaknat igen. Jag vill se mer av det här.  

Nästan lika underbart trummar Anders Meinhardt från danska F.U.K.T, även de värda att kolla in på Spotify. Aningen mycket hard d'n'b för min smak, men grymma nonetheless. Play with fire och Bubbles är två låtar med dem som definitivt tål att lyssnas på.



 

 Hatten av, Jojo Mayer!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0