En snällare del i G 'n G-sagan

Turen har kommit för mina tummar att styra Arthur genom ytterligare 2 genomspelningar run 'n gun-sadism, även kallat Ghouls 'n Ghosts. Men Mega Drive-inkarnationen är lite snällare mot ditt tålamod.




Ghouls 'n Ghosts, arkadspelet från 1988, släpptes efter mindre modifieringar till Sega Mega Drive året därpå. Behöver väl knappast nämna storyn längre, så jag tar upp de speltekniskt största skillnaderna gentemot SNES-versionen. Dubbelhoppet finns inte, och banorna är berikade med fler checkpoints. Sedan är miljödesignen och ljudet helt olika mellan spelen, även om vissa inslag är återanvända i ny kostym till SNES. I vanlig ordning forcerar man en handfull banor, för att bli mästrad av en anonym trollkarl i slutet, som manar på en att komma tillbaka med fetare arsenal, vilket i spelet avser en så kallad "magic armor", som är i princip samma sak som goddess bracelet är i Super G 'n G.




Värt att nämna är att G 'n G till Mega Drive är ett något lättare spel, fler checkpoints och mindre stryktåliga gargoyler bidrar till att tålamodet varar längre. Vill man bli introducerad till spelserien, kanske det här är bästa valet jag spelat.

Fick i veckan Capcom Generations levererat hem i brevlådan för övrigt, en samling spel till PlayStation One. För ungefär en femtiolapp får man på en CD arkadversionerna av Ghost 'n Goblins och Ghouls 'n Ghosts, samt portning av SNES-spelet Super Ghouls 'n Ghosts. Inte alltför svåråtkomligt, och väl värt pengarna om man inte vill sitta med emulatorer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0