Kontrollbehov!

Känner du igen uttrycket att "spela så tummen blöder"? Det är du knappast ensam om i så fall. Och det hände mig i verkligheten en vacker dag (för det var en vacker dag) 1989 om jag inte missminner mig. Nintendos Nes-kontroll var inte den mest ergonomiska av kontroller efter intensivt tryckande på det svarta styrkorset med vassa kanter. Trots att kontrollerna på intet sätt var anslagskänsliga på den tiden var man inte desto mindre skonsam mot vare sig fingrar eller apparatur i sin adrenalinstinna strävan efter att inte trilla ned i någon av de många bottenlösa avgrunderna i Super mario bros.

Super Nes-paden banade väg för rundare former, kanter och knappar, men Nintendos absolut bästa konventionella spelkontroll hittar jag till GameCube. Hade det digitala styrkorset (som i och för sig bara är en parentes i de flesta GC-titlar) varit något större än det var hade även spelandet på GameBoy Player varit mer av en fröjd. Men bortsett från det tycker jag faktiskt inte någon annan handkontroll ligger lika bra i händerna. Wii classic controller, kontrollen till Wii som vad jag förstår är avsedd för Gc- och Virtual consoletitlar tar ett kliv 15-20 år tillbaka i tiden och liknar mest en Snes-kontroll med analoga styrspakar. Meningslöst om man frågar mig.

Många saker var faktiskt sämre förr i tiden - däribland handkontrollerna! Gamecube-kontroll (för all del, gör den vit istället för lila) med ett aningen större styrkors och voila - problem solved!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0